fredag 4. januar 2013

Flatbrødet

Eg trur denne fine boka låg under juletreet i mange heimar julaftan.

To av kollegaene mine ved Herøy vgs
har skrive den.

Dei har samla oppskrifter og informasjon rundt 
 Sunnmørske mattradisjonar,
prøvt ut og fotografert.
Ei flott bok med mykje kjent og kjært.
Eg kjende klump i halsen og tårer i augnekroken
då eg blada og las i den første gongen. 

 Olaug, ei flink bakstekone :)

Ein fin stabel flatbrødleivar er ferdig baka.

Vår familie er så heldig å få flatbrød av Olaug
til kvar jul.
Det smakar framifrå attåt julematen !
Eg må vedgå at
me ser ikkje heilt for oss
måltidet julaftan utan dette fantastiske flatbrødet ♥

Les meir om boka, klikk

Vonar du har ein fin dag !

Anne-Mari



15 kommentarer:

  1. Det var ei retteleg praktbok!
    Takk at du gjer oss merksam på den.

    Oss får prøve sjå lyst på livet sjølv om det regnar.
    Og heller mimre om vakre desember dagar.

    Fin dag til deg!!

    SvarSlett
  2. Dette var jammen ei praktbok! Alltid artig å kjenne seg igjen i det skrevne ord. Jeg glømmer ikke da jeg så et teaterstykke av Edvard Hoem for første gang. Det var "min" historie. Utrolig. For ikke å snakke om bøkene til Anne Karin Elstad.
    Sikkert mange som vil glede seg over denne. Merker selv at jeg blir mer og mer glad i "gammeldags" mat jo eldre jeg blir. Er det å gå i barndommen?

    God helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Dette ser ut som en flott bok.
    Jeg tenker at sånne bøler er kulturbærere. Tenk hvis ingen kan lage god,gammeldags mat lenger?
    Jeg er veldig glad i tradisjons-mat. Kanskje jeg kjøper boka.
    Ha fin dag idag!
    Klem herfra

    SvarSlett
  4. Ser ut som en flott bok!
    Jeg fikk som vanlig "Lautin" til jul. Lokalhistorisk årbok for Løten, DEN koser jeg meg med. :-) (kan du tru det!? hehe)

    Ha en fin fredag, amo.

    Klem

    SvarSlett
  5. Så fin bok! Skulle ønske jeg kunne bake flatbrød! Kanskje jeg får ønske meg denne til jul, neste år!? :)
    -Mari

    SvarSlett
  6. Trur faktisk det var den boka som låg under mitt juletre også, men det var dotter mi så fekk den. Ho sat å las i den på julafta om rømmegraut koking. Skal studere den nærare men er ganske sikker på at det må ver denne boka.
    Ganske imponerande å lese om prosessane som tek mange dagar og opp i veker å få ferdige.
    Dette var mi mor ekspert på. Ho laga alt frå grunnen av og alt som vart brukt i husholdninga. Noko eg berre kan drøyme meg tilbake på. Vi veit ikkje kor heldige vi var den tida, men ser det no når vi har fått åra på oss. Eg voks opp på gard så alt den bydde på måtte utnyttast.
    I ettermiddag har vi vore å kosa oss med lisje gullet vårt. Ho er så uendelig fin...rolig er ho også. Så vi kosa oss og må fingre på ho heile tida. Ho får ikkje fred :))

    Kos deg i mørket.

    Stor Klem frå MarJE.

    SvarSlett
  7. Takk for omtanken på bloggen min og godt nyttår til deg! Jeg begynner å komme til hektene nå. Kjempefin bok. Det er viktig å ta vare på tradisjonene. Hjemmelaget flatbrød er kjempegodt. Jeg har takke, men har bare brukt den til diverse lapper. Skal nok bake lefser en dag, så får vi se hva det utvikler seg til når jeg slutter i jobben. Vi fikk tre "matbøker" til jul, to italienske og en fransk. Liker også tradisjonsmat fra steder jeg har bodd + mat jeg har vokst opp med. I går kjøpte vi en torsk for 100 kroner. 4 stykker spiste skrei, lever og rogn og potetene hadde vi fått. I dag stekte vi rester av rogn på panna og surret rester av potetene i olje og urter. Der er så mye fisk igjen at det blir til to fiskegratenger etter Schjønberg Erkens oppskrift, dvs. middag i fire dager for hundrelappen. DET er billig, det! Ha ei flott helg! Klem, Gudrun

    SvarSlett
  8. Så flott bok og så heldig du er som får godsaker fra bakeproff til jul.
    Den skal jeg kjøpe meg fordi det fortjener jeg sikkert.

    Ha en fin lørdag, Marit.

    SvarSlett
  9. Hei Anne-Mari;)
    Hva kan måle seg med hjemmebakt flatbrød;) Det er så mange som er så flinke til å bake nydelig flatbrød. Og dere er kjempeheldige som får slikt til jul;))
    Jeg baker litt flatbrød, og jeg kjøper hjemmelaget flatbrød. Litt "matløs" uten! Det passer jo så godt til både hverdag og fest;)
    Jeg skal se litt på den boka;)
    Å du, TUSEN TAKK for kommentaren på teppet mitt;))

    Fortsatt god helg;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  10. Så fin kokebok!
    Det er så spennende med lokale mat-tradisjoner og så viktig å bevare dem.
    Vi må desverre kjøpe flatbrødet vårt. Men det finnes et lite bakeri her hos oss som lager en ganske god erstatning
    for det hjemmebakte.
    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  11. Ei utrolig fin bok, bladde litt i den i en bokhandel før jul og lurte på å kjøpe den i julegave men så dukka det opp noe og jeg glemte hele greia. Har lyst på den selv så du skal ikke se bort fra at den havner i hus her også:)

    Ha en fin kveld, og lykke til med PC-en:)
    God klem
    Hanne:)

    SvarSlett
  12. Denne boken ser flott ut!
    Jeg har to jobber, den ene er på folkebiblioteket her. En jobb jeg stortrives med:)

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  13. Denne boken ser flott ut!
    Jeg har to jobber, den ene er på folkebiblioteket her. En jobb jeg stortrives med:)

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  14. Så koselig den ser ut!! Vi spiser alltid mølje (ikke fiskemølje,men kraft og flatbrød)bittelille juleaften, og da må det være godt ,hjemmelaget flatbrød til. Godt nytt år til deg, og tusen takk for hislen i dag!
    Klem♥

    SvarSlett
  15. For en herlig bok!

    Er bare innom for å ønske deg en nydelig mandag! Takk for gode ord inne hos meg og så herlig at du deltar på min giwe away, tvitvi!

    klem
    -Maia

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.