søndag 13. januar 2013

20. dag jul


Tjuandedag jul - 13.januar

Eg ser av og til på
primstaven som svigerfar Hans har laga.
Her er symbolet
for dagen i dag avmerka. 


På internett fann eg denne omtalen:
" Denne datoen markerte slutten på julefeiringen. Da feide man julen ut av huset med sopelime. Man begynte inne i stuen og endte ved døren. Det var også lov å gjenta dette hos naboene hvis de var for trege med å få julen ut av huset. Det hele ble avsluttet med at man festet og danset hele natten.
I dag pleier folk å ta vekk julepynten og få ut juletreet denne dagen hvis de ikke allerede har gjort det. Vanligvis er det ikke så mange nåler igjen på treet heller etter tyve juledager "
(Bildet er av sopelime frå Bjørgo fjellgard i
Voss kommune.) 

 I Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon står det:
" Tjuendedagen, 13 januar, er etter norsk folkeleg tradisjon
den siste dag i jula.
" Tjugandedags-Knut jagar jula ut "
Enkelte heldt Tjuandedagen for å vere Gamle Nyttårsdag,
i samsvar med at Trettandedagen var 
Gamle Juledag "
Jammen bra at julepynten vår var tidleg vekkrydda. 
Tenk om naboane hadde komt med sopelimen ;)

Men eg trur ikkje dei hadde sopa vekk denne fine
engelen.

Du kan sjå eit tidlegare innlegg om same
tema  HER

Ynskjer deg ein fin tjuandedag jul !

Anne-Mari

11 kommentarer:

  1. Jeg liker primstaven din!
    Morsomt det med nabo'n!
    Håper vi får mer informasjon om dager som kommer.
    God søndag.

    SvarSlett
  2. Ja her var det han 20. dag Knut kom inn.
    Jammen bra at eg har fått ut pynten. Skulda vorte styr visst naboen kom og ville hive den ut og i tillegg ville ha full fest på ein Søndags kveld :)
    Nei, engelen din hadde nok fått vere i fred, den var kjempefin.
    Ha ein koselig kveld.

    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
  3. Hihi, jeg har et innlegg om det samme som kommer senere i kveld. :-D Jaja, en god ting kan ikke sies for ofte. :-D

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  4. Den engelen var jo bare sååå søt da!
    Her hos oss bruker vi faktisk å "kaste ut" jula på 20.dagen, men i år blir vi å vente til i morgen. Tror jeg skal kjøpe meg noen fine primula å pynte med da... ;-)

    SvarSlett
  5. Vi har kastet ut jula for lengst, men oppdaget at julekrybba sto igjen. Bestemte at den skulle få stå til i morgen, for vi har hatt barnebarnbesøk i helga, og tenkte at åtteåringen og fireåringen ville se den. Det stemte, den ble nøye studert og kommentert :)

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem, Kari

    SvarSlett
  6. Hm..kanskje jeg skal overlate julebortryddinga til naboene neste år ;-)
    Moro med gamle skikker..jeg er nok veldig rask med å kaste ut julepynten..
    Ha fin søndagskveld,kjære deg.
    Klem herfra

    SvarSlett
  7. Jeg pynter rett før jul, og da får pynten være ei stund utpå nyåret. Nå er det meste rydda bort, men jeg ser både juleløpere og sofaputetrekk her fremdeles....
    Artig med gamle tradisjoner. Fin primstav!
    Takk for fin kommentar!

    Ønsker deg ei ny fin uke!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  8. ...hehe...og her har jeg hørt:
    "Tjuendedag-Knut danser jula ut" ... og vet at noen samler sin familie og har en dag med hyggelig lag m.m og leker og danser rundt juletreet.
    Jeg har aldri vært vant til det, men jeg er vant til å ha jula rundt meg til tjuendedagen :)
    Ha ei flott uke!
    Klem!!

    SvarSlett
  9. Syns det er flott at man holder på tradisjoner, så her kom ingen naboer og sopte ut jula! Nå for tiden syns jeg å høre at mange er så lei jula at den ryddes bort allerede i romjula. Det har aldri vi gjort, men nå starter jo julepyntingen så tidlig, det er vel kanskje derfor? Butikkene starter allerede i oktober...da er jo hele "stasen" med jul borte. "Ingenting er som før i tia", sier nå jeg.
    Hjertelig takk for koselig besøk av deg.
    Ei koselig uke ønskes deg.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  10. No er all jul vekk. Har til og med brent opp restar av dei raude lysa :-)

    SvarSlett
  11. He he nei naboen hadde nok latt den fine engelen være i fred.
    Jeg blir lei juletreet etter nyttår så da går det ikke mange dagene før det må ut her i huset.

    Jeg har to av de bollene, en som er større og som er super til brød deig, jeg var så heldig å arve de etter min mormor og ble veldig glad for dem.

    God ny uke til deg fra Marit.

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.