søndag 6. januar 2013

13. dag jul

Det er trettande dag jul.
Julepynten er forlengst vekkrydda.
Sviblane som eg pinte heile jula for å sleppe lukta,
har fått litt vatn 
og står fine i kjøkenglaset.

I fjor hadde eg òg innlegg om 
13. dag jul.
Desse finn du :
Først ser du primstaven si vinterside.
På bildet til høgre har eg ringa inn symbolet 
for 13. dag jul, også kalla
Hellige tre kongers dag.
På nettet fann eg denne omtalen:


" Trettende dag jul (Hellige tre kongers dag)
Den 6. januar er det trettende dag jul. Dagen skal minne om mennene fra Østerland som kom til Betlehem. I bibelen kalles de kun for de “vise”.
Gamle juledag
Mange steder ble dagen kalt Gamle juledag og ble feiret som den virkelige juledagen. Man spiste julemat og hadde trearmede lysestaker på bordet (helligtrekongers lys). Man drakk også en skål for et godt år.
På kvelden måtte folk holde seg i hus – da begynte nemlig Åsgårsreia sitt tilbaketog. Det man drømte denne natten ville skje i virkeligheten.
Trettendedagen var også en viktig merkedag for været. Dersom det var fint og klart vær på trettendedagen ga det et godt og grøderikt år sa man. Været denne dagen ville vare i 13 dager. Nå begynte også den kaldeste delen av vinteren.
Dagen ble også av noen kalt Avfaredag. Det var fordi juleturingen nå var over og alle gjester skulle reise hjem. Noen brukte også tyvendejuledag til reisedag.
Primstavens tegn for denne dagen er en klokke, tre kors, tre kroner eller tre menn "
--------------
Det står att å sjå om desse spådomane slår til.
Det blir ikkje julemat hos oss i dag,
men kanskje den 13. januar som er 20. dag jul.
God søndag !
Anne-Mari




13 kommentarer:

  1. Ja tenk det er trettende dag jul alt.
    De levde nok nærmere naturen og hadde nok mer respekt for tradisjoner og regler før i tiden.
    I våre dager praktiserer vi det som passer og glemmer at det var ikke like lett å komme gjennom vinteren med mat til folk og fe.

    Artig innlegg.

    God søndag til deg, Marit.

    SvarSlett
  2. God søndag til deg også Anne-Mari. Dette var artig og informativ lesning. Ser ut som det blir et dårlig år her vest, her henger regnskyene helt ned i bakken. Faktisk skal vi ha julemat i dag og julepynten skal også taes bort. Begge deler er helt tilfeldig, men jammen skal jeg tenne tre lys i dag også. :)

    Klemmer

    SvarSlett
  3. Takk for påminninga :-)
    Vi rydda vekk det meste i går.
    Men ein engel eller to, og ein dompapp her og der..
    Vert så tomt visst alt forsvinn på ein gong.

    Fin søndag!

    SvarSlett
  4. God 13. dag jul til deg! Om en uke er det 20. dag - og DA er det definitivt slutt! Påske neste :)
    Klem fra Inger

    SvarSlett
  5. Planen var å kaste ut treet i dag, men den planen skar seg. Min gamle far vart sjuk, og det vart nok å gjere rundt han. Godt at vi fekk han innlagt på sjukehuset her.

    SvarSlett
  6. Hm..det gjelder å drømme noe fint i natt da.. om man får sove for den reia da. :-)

    Ha en fin søndagskveld. Her holder jeg meg i umiddelbar nærhet av toalettet i dag. Men guttungen og pappaen har fått ut juletreet i alle fall, så vi slipper å vente til 20.dag. ;-)

    SvarSlett
  7. Takk for et flott innlegg - som alltid. Er det i dag det er 13 dag jul altså? kunne vel hatt juletreet til i dag da...hev det ut i går :) håper du har en fin dag. klem klem

    SvarSlett
  8. Jeg har alltid brukt reglen om 13. dags-Knut som jager jula ut men denne jula er jeg glad jeg var tidligere ute - her har vi begynt å hangle en etter en så søndagen har vært ganske sløv;)
    Det var i alle fall mildt i dag, selv om tåka lå lavt her, så man kan kanskje håpe på en fin vår og sommer? Spennede å se hvordan drømmene blir i natt;)

    Ha ei god ny uke kjære du,
    varm klem:)

    SvarSlett
  9. 13. dag jul har jeg aldri hatt noe forhold til. Så du synes også at svibler ikke lukter godt? Jeg synes lukten er vond og kjøper dem derfor ikke, men fine, det er dem....

    SvarSlett
  10. Fine svibler!
    Morsomt med informasjon om gamle merkedager.
    Her blir jula værende til tjuendedagen:)
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  11. Så morsomt å vite mer om merkedagene :)

    Ønsker deg en fabelaktig start på uken! Her skal resten av kvelden brukes på en etterlengtet bloggerunde, tiden strekker dessverre ikke til lenger *uff* kjenner jeg savner fininger som deg.

    Klemklem

    SvarSlett
  12. Artig å lese om skikkane som ein gong var.....hugsa godt at mor mi sa 20. dag Knut jaga jula ut. Kven Knut var veit eg ikkje.
    Kor flinke du er å studere primstaven. Min heng der og eg ser den men kjem ikkje på å studere den. Må bli flinkare til slikt. Det er artig å sjå kva historie dei enkelte dagane har.
    Eg bestillte kamera og utstyr på Japan photo. Utrulig rask levering. Bestillte om kvelden og morgonen etter fekk eg mail om at det var pakka og vart sendt. Sporingsnummer var med men det gjekk så fort at det var nesten ikkje vits.
    Den butikken du viser til her hos meg var eg også på fleire gongar før vi bestemte oss. Fekk alt som eg bestilte for den prisen berre kameraet kosta her på Elkjøp.

    Fotoapparatet + ekstra macrolinse + stativ + minnebrikke, så hadde dei hatt oppi gåvekort så eg kan lage meg ei flott fotobok :)
    Har berre godord om den servicen som var gitt der.

    Ha ei god natt og drøym fint. Eg har mi siste nattevakt i natt så no blir det øving med kameraet :D

    Klem MarJE.

    SvarSlett
  13. Interessant med slik historie! Her er jula ute for lengst.
    Og julemat hadde jeg i grunnen forspist meg på før julaften... Skal endre det der neste jul!
    Ønsker deg en fin uke...

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.