tirsdag 1. mai 2018

Rosekaktus


Eg har skrive om dei gamle kaktusane 
som blomstrar om våren tidlegare:



Dei får virkeleg ikkje mykje stell,
Kanskje nokre dropar vatn annakvar måned...
Men plutseleg står dei er,
fulle av knoppar.
Då forbarmar eg meg over dei og set
krukkene ein stad me får sjå dei
vakre blomane.


 Kanskje ikkje så blomsterrike som for 5 år sidan,
men dei blir flotte når alt sprett ut.


Eg fekk avlegger(stikling) av ei gammal dame eg 
hadde som pasient ein gong på
1970 talet,
 den har skapt glede 
i snart 50 år.




10 kommentarer:

  1. Fantastisk farge på den! Moro med sånne gamle planter.
    Klem

    SvarSlett
  2. November/påskekaktus er en takknemlig plante. Har hatt et par i mange år, og de blomstrer alltid vinter og vår:-=
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlett
  3. Slike kan jeg godt huske fra 1970-faller og tror også mor hadde noen. Nå har su hatt dine så lenge at de har fått affeksjonsverdi.

    Beste hilsen Ingrid på htpps://ingridtunheim.no

    SvarSlett
  4. Veldig fint... så vakker fargen.
    Ja, blomstene er forskjellige... for exemple: vi har fantastiske lilla busk her hos oss i år :-))) Deilig duften. God kveld deg. Hilsen Viola

    SvarSlett
  5. Nydelig blomst. Jeg husker at moren min hadde sånne, og det var veldig viktig at de ikke måtte røres når de sto i blomst - sa hun.. Klem fra Inger Johanne

    SvarSlett
  6. Gammel kjenning her i huset også! Nydelig i blomst!Nå blomstrer den her i vinduet på vaskerommet. Og hvor gammel den er? Aner virkelig ikke, men det ser ut til at den overlever alt uten nevnelig stell.

    God onsdag fra Ingunn

    SvarSlett
  7. Vackra och lättskötta växter! Så otroligt rikblommande. Jag hade några för många år sedan och det var lika roligt varje gång de blommade.
    Ha en skön onsdagskväll!

    SvarSlett
  8. Jeg har også slike, men visste ikke at de het Rosekaktus. Da har jeg lært noe i dag også. Jeg har også hatt mine i mange år, nesten ikke stell, men de kommer igjen. Jeg synes de er vakre. Hilsen fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.