lørdag 9. november 2013

Det som ventet meg

av Parinoush Saniee.
 gjorde sterkt inntrykk
på meg.


Omtale frå forlaget:

" I 1960-årenes Iran flytter ungjenta Masoumeh fra den religiøse byen Qom 
til den moderne hovedstaden Teheran. 
I fem tiår følger vi henne og familien i motgang og medgang 
- gjennom den islamske revolusjonen i slutten av 1970-årene, 
den åtte år lange krigen mellom Iran og Irak i 1980-årene 
og frem til livet under dagens strengt religiøse styresett. 
Tidlig i ungdommen treffer hun sitt livs store kjærlighet på vei til skolen. 
Men da hennes dypt religiøse familie oppdager forholdet, 
tvinger de henne til å gifte seg med en ung mann 
som hun aldri har sett før bryllupet. 
Det viser seg at han er politisk aktiv i kampen mot sjahen og hans diktatur.
 Da regimet faller og Khomeinis prestestyre tar makten, blir Hamid en nasjonalhelt, 
men faller raskt i unåde hos styresmaktene igjen. 
Senere i livet blir Masoumeh stilt ovenfor et umulig valg: 
skal hun denne gangen endelig følge sitt hjerte,
 eller må hun nok en gang bøye seg for hensynet til familiens ære?
"Det som ventet meg" er en roman om en usedvanlig kvinnes kamp for kjærlighet, rettferdighet og overlevelse under vekslende regimer i en sterkt tradisjonsbundet kultur. Hendelsene som skildres, gjenspeiler opplevelsene og erfaringene til 
en hel generasjon iranske kvinner. 
Romanen er tidenes mest solgte i Iran, men samtidig svært omstridt."

Eg likar å lese bøker som gir eit innblikk
i historie og levesett i forskjellige land.
Eg meinar at me skal respektere og ha toleranse
for andre sin religion og kultur,
men eg blir opprørt og trist
når eg les om kvinner som blir så til dei grader
undertrykt av familien sin og systemet.
Boka handlar om ei sterk kvinne som greier
å få utdanning og hevde sitt syn,
men som blir knebla "nedåt"
av sine eigne.

Eg kan anbefale deg å lese boka
som er både fengjande og opprørande.

God helg frå Anne-Mari




11 kommentarer:

  1. Jeg liker også å lese bøker som berører. Og som jeg kan lære noe av. Skal ta med meg anbefalingen din!
    Håper du har fin helg.
    Varm klem

    SvarSlett
  2. Vi skjønner vel egentlig ikke hvor godt vi lever i Norge. Vet ikke om jeg klarer å ta innover meg all elendigheita, men absolutt ei bok jeg burde lese. Jeg blir gjerne opprørt slik som du....

    Riktig god helg!

    Klem fra Numedal

    Ps. Basaren er i boks og ble vellykka, så nå kan jeg senke skuldrene og strikke resten av kvelden.

    SvarSlett
  3. Takk for boktips.
    Holder på å samle inn bøker til Spaniavinteren.

    God helg.
    Klem.

    SvarSlett
  4. Hmmmmm...
    Vet ikke om jeg tør lese den.
    Noen mener jeg mangler filter og blir ALTFOR preget av det jeg leser,
    Min datter leser bøkerførst og så vurderer hn om dette er noe for hennes sarte mor eller ei;)
    Trorjeg må få henne til å lese denne ;)

    Takk for tipset og klem fra meg;)

    SvarSlett
  5. Takk for boktips! Virker som en sterk historie.
    Ønsker deg en riktig god helg! :)
    *klem*

    SvarSlett
  6. Eg måtte lese kva eg sjølv hadde skrive. Eg likte boka, men kjende eg vart irritert på hovedpersonen innimellom. Men alt må sjåast ut frå hennar kultur.
    http://solveigsiside.blogspot.no/search/label/romanar%202012

    SvarSlett
  7. Hei;)
    Du finner oppskrift til stjerner mange plasser på nettet. Jeg lærte det av Toyomi, ei herlig jente som var her som utvekslingsstudent for 15 år siden. I dag bor hun med sin svenske mann og sønn i Tokyo. Hun skriver og snakker norsk-svensk. Herlig;) Her er en link til stjerner
    http://www.youtube.com/watch?v=Jg1vE9FCgCs
    Du får kjøpt ferdig papir på Panduro og Sørtrene grene om du ikke vil klippe strimlene selv. Lykke til;)
    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  8. Hørtes som en spennende bok. Jeg leser alt for lite for tiden... Kanskje får jeg lest litt nå når kveldene blir mørke : ) God søndag!

    SvarSlett
  9. Det hørtes ut som en bok jeg kunne like.

    SvarSlett
  10. Jeg har også lest boka. Og som deg fant jeg jeg den både fengslende og opprørende. Det er klart man ofte ikke skjønner reaksjoner og handlinger til personene i boka. Men alt må sees i sammenheng med en annen kultur og levesett. Samfunnet er heldigvis i endring, men det er en tidkrevende prosess. Vi har så lett for å dømme ut fra vårt eget ståsted. Og det du sier om å ha toleranse for andres kultur og religion er jeg så veldig enig i!

    God søndagsklem fra Vigdi

    SvarSlett
  11. Blir lite bøker her om dagen, men får lest litt blader innimellom! Boka ser fin ut den :)

    Ha en fin søndag!

    Klem

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.