mandag 4. juni 2018

Tankekart


Ordet i utfordringa til  
er tanke/thought denne veke.

Som lærar brukte eg ofte tankekart i 
undervisninga.
Eit tankekart kan brukast på fleire måtar,
men eg brukte det ofte som ein disposisjon
over stofftet me skulle gå gjennom.
Stikkord frå lærar,
eller etter innspel frå elevane.
Diskusjon.

Hygiene er viktig å ha kunnskap om
både for unge og gamle.
Målet med god hygiene er å fremme helse,
og førebygge smittsame sjukdomar.
Hygiene femne om: 
smittekjeda
handhygiene
personleg hygiene
hygiene på kjøkenet
hygiene på arbeidsplassen
miljøretta helsevern

Det var eit av faga eg likte best å undervise i.
Eg har framleis friskt i minne hygieneundervisninga 
eg sjølv fekk då eg tok sjukepleieutdanninga.
søster Laila var ein flink lærar.

Hårek ..

 Reglar for handvask er godt å bli minnt om.


Det er kanskje ikkje så lett å tenkje over ??













14 kommentarer:

  1. Använder mig åxå av en variant på tankekartor. De går under namnet ”Eva ritar och berättar” ��

    SvarSlett
  2. Flott påminnelse! Håndvask er viktig.
    Klem

    SvarSlett
  3. Bra med tankekartor och bilder som stöd för minnet! Hårek hade behövt vara med på dina lektioner. .-)

    SvarSlett
  4. Heisann, tankekart er nyttig ! Går aldri av moten.... Vi bruker det kanskje for sjeldent? Ha fine sommerdager ;:OD)

    SvarSlett
  5. Mycket tänkvärt! Bra tolkning av veckans ord. Ha en fin fin tisdag!

    SvarSlett
  6. Tankekort, smart sätt att ha bra kontroll över budskapet man ska förmedla!
    Ha en fin dag! Idag har vi lite svalare väder så nu är det skönt att vara utomhus.

    SvarSlett
  7. Bra sätt att hålla reda på sina tankar!

    SvarSlett
  8. Jag förstår att tankekartor kan vara bra men för mig blir det mest rörigt och obegripligt :-): Listor är mina "tankekartor" eller kanske teckningar. Tur vi alla är olika och kan hitta egna sätt att komma ihåg och bearbeta våra tankar.

    SvarSlett
  9. Vilken tänkvärd och annorlunda tolkning av veckans tema. Sanna är verkligen en tjej som plockar fram de bästa hos oss deltagare.
    Tankekartor har jag aldrig använt, men väl fått presenterade på olika kurser på jobbet. Men då de påminde mig alltför mycket om ett av mina sämsta ämnen på gymnasiet, kemi, vägrade jag att ens titta på dom;-)

    SvarSlett
  10. Den som fant opp tankekartet var den verdenskjente læringseksperten, Tony Buzan. Han sa at hjernen lærte best hvis vi laget notater som et tankekart, ikke skrevet under hverandre. Men også fargene på tankekartet var viktige.
    Jeg var så heldig å være presseansvarlig to ganger Tony var i Norge, og vi ble gode venner. Da holdt jeg på å skrive min bok Fargene forteller, som du har, og jeg spurte om å få bruke et av tankekartene hans i min bok, noe han sa ja til. Det er gøy å tenke tilbake på det.
    Jeg er sent ute med kommentaren da jeg har vært på fjellet. Der har det vært passe varmt, men i dag tidlig var det plutselig bare 2 grader!
    Takk for hyggelig kommentar hos meg.
    Beste hilsener fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  11. Bättre hygien - definitivt nåt att tänka på.

    SvarSlett
  12. Den goda tanken, meningen är ju att alla ska hålla sig friska, bra tolkning

    SvarSlett
  13. Kloke ord dette her. Fint med et tankekart til så mangt. Ha en vakker dag!

    SvarSlett
  14. Vilken bra tolkning! Tankekarta är jag bekant med men här har du verkligen utvecklat både den och tanken. Tusen takk! Och visst är det livsviktigt med god hygien.
    Ha dte gott!

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.