fredag 22. juni 2018

Årets lengste dag


Torsdag 21. juni "snudde sola", 
sommersolverv kl. 12.07
Då står sola så langt mot nord som den maksimalt
gjer i løpet av året.

Her var det overskya heile dagen, men
i 23 tida om kvelden løyste skylaget seg og viste
fram solstrålane.

Me kunne sett sola gå ned i havet kl 23.40,
men den gøymde seg bak skyene i år.

Vemod, tida går så fort.

Du er solen
Du er som solen, – en majestet
lysende skjønn og stor!
Jeg kretser om deg, snart kold snart het,
som en årtidsskiftende jord.

Vender jeg fra deg som solen gjør,
da vintrer mitt hjerte til,
sangene tier og blomstene dør,
fjernt fra din kjærlighets ild.

Men når jeg atter mot solen snur,
blir jeg en gjenfødt vår,
Mitt sinn blir en blomstrende allnatur
som glad mot din sommer går!

Hermann Wildenvay ?


God Jonsokhelg !







6 kommentarer:

  1. Så lang en dag I har, hvor du bor, helt til solen går ned kl 23.40.
    Hvor er det smukt at se dit billede og at læse digtet!
    Her i Nordsjælland går solen ned 21.55.
    Ønsker dig en god midsommer ❤

    SvarSlett
  2. God Jonsokhelg till dig också eller god Midsommar som vi firar idag.

    SvarSlett
  3. Vakkert bilde av solen som går ned i havet! Tiden går så fort, ja...

    Ha en fin midtsommer!

    SvarSlett
  4. Ønsker deg en fin midtsommerhelg.

    Vivi

    SvarSlett
  5. Så fint at du fikk tatt det bildet før det skyet over igjen! Veldig vakkert!
    Litt rart å tenke på at det allerede blir kortere dager. Men her på Østlandet synes jeg vi ha hatt sommer en evighet, og nå er det like varmt igjen. For varmt for meg. Alt godt ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Solnedgang vi har i dag klokka 21.24
      Hilsen til deg.
      SommerKLEM fra Viola

      Slett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.