mandag 13. januar 2014

13. januar - tjuande dag jul


Symbol på primstaven viser at i dag
er det midtvinter-
tjuande dag jul.


Symbolet er merka med svart firkant.


På internett fann eg denne omtalen:
" Denne datoen markerte slutten på julefeiringen. Da feide man julen ut av huset med sopelime. Man begynte inne i stuen og endte ved døren. Det var også lov å gjenta dette hos naboene hvis de var for trege med å få julen ut av huset. Det hele ble avsluttet med at man festet og danset hele natten.
I dag pleier folk å ta vekk julepynten og få ut juletreet denne dagen hvis de ikke allerede har gjort det. Vanligvis er det ikke så mange nåler igjen på treet heller etter tyve juledager "

 I Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon står det:
" Tjuendedagen, 13 januar, er etter norsk folkeleg tradisjon
den siste dag i jula.
" Tjugandedags-Knut jagar jula ut "
Enkelte heldt Tjuandedagen for å vere Gamle Nyttårsdag,
i samsvar med at Trettandedagen var 
Gamle Juledag "

Jammen bra at julepynten vår var tidleg vekkrydda. 
Tenk om naboane hadde komt med sopelimen ;)

Skal tru om dei hadde sopa vekk dei små
Maileg-nissane mine ?

Ynskjer deg ein fin tjuandedag jul !

Anne-Mari


12 kommentarer:

  1. Synes jeg ser meg selv i farta med å koste jula ut hos naboene. Ja ja, her er jula ut for lengst. Snøen har kommet såvidt. Mest frost. faktisk en glede med frost nå her i Bergen. Lei regnet. Kjekt å se litt hvitt. Ønsker deg en fin dag fortsatt.
    Klemz

    SvarSlett
  2. Her ble julen ryddet bort i helga! Jeg har den så lenge som mulig :) og helst så nære tjuendedag jul som mulig!! ....men så pynter jeg ikke fullt opp til 1.advent heller, som mange gjør nå for tiden. (Da kaster de ut julen 1 eller 2 jan...
    Jeg liker å ha det lilla fremme i advent, og så kommer det jul nære julekvelden :) Kanskje skulle jeg tatt meg en real fest i natt da siden det var det som var tradisjonen?? ;) Nei, har mer igjen for å strikke noen runder.
    Kos deg videre denne kvelden.
    Klem fra Ann Elisabeth

    SvarSlett
  3. Jeg hadde alltid jula framm til 20.dagen, men etter at jeg begynte å emigrere til Spania, så må den ryddes bort før nyttår.
    Synes jeg ser naboene med feiekosten kommer inn og koster på deg og jula ut gjennom døra :)

    SvarSlett
  4. På ingen måte noko fare for at eg skal kome med noko sopelim opp i garden, i år blei jula i vår heim rydda ut litt etter litt, men julegardinene heng enno på kjøkkenet:-) Får sjå til helga...om ikkje nokon kjem med sopelim hit, før det då :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, Hege, du skal sjå eg tek meg ein tur med sopelimen ned i garden :) Eg får halde eit visst tilsyn med sakene....

      Slett
  5. Jeg fikk redda de siste nissene ut av nisseskapet i dag.... syns jeg så at naboen sto klar med sopelima på trappa! Puh....
    Klem til deg :)

    SvarSlett
  6. Ferdig? Ja, det må du være, ellers så vet jeg ikke hva som kan hende :)
    Ha en fin kveld og en klem :)
    Mormor

    SvarSlett
  7. Eg har gjort så godt eg kan, men all erfaring tilseier at ein nisse eller ein engel har snike seg unna oppryddinga ...

    SvarSlett
  8. Så spennende å lese :)

    fin mandag og uke!

    SvarSlett
  9. Har ikke fått unna alt enda. Men tror jeg får lov av naboene
    å gjøre resten selv også, hehe
    Har tatt bort alt i vinduene så det er ingen som ser det
    utenifra.
    Ønsker deg ei riktig god uke :)

    SvarSlett
  10. Artig at du skriver dette! Måtte lese det for mannen min. Er så glad, for jeg . har akkurat fått han heim etter et sykehusopphold pga et lite hjerteinfarkt.
    Før hadde vi alltid jula til denne dagen, men nå tok vi den litt tidligere.
    Takk for hilsen! -Margit-

    SvarSlett
  11. Jeg er vant til å rydde ut jula tjuendedag mens mannen er vant til å rydde den ut tidligere. Siden det stort sett er jeg som både henter jula frem og bærer den tlibake så er det stort sett jeg som bestemmer når den skal ut også men i år ble det et lite kompromiss. Vi ble så tett av juletreet alle tre at det fikk gå trettende dag. Så tok jeg resten tjuendedag, og i år var alle fornøyd;)

    Klem til deg
    Hanne:)

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.