tirsdag 7. mai 2013

Rosekaktus

No er det tid for å gle
seg over dei gamle
rosekaktusane.

Schlumbergera x buckley

Eg fekk første avleggjaren av ein pasient
for over tretti år sidan.

Dei to kaktusane står i kjellarstova, 
får vatn berre av og til..
ofte er dei så tørre at blada er heilt skrukkete,
då dyppar eg heile planta med krukke i ei bøtte med vatn.
Når det nærmar seg sommar er dei fulle av knoppar !
Då set eg dei ein stad så eg kan
 nyte synet av dei kvar dag 

 
 Ynskjer nye følgarar hjarteleg velkomne !
Takkar òg for alle fine orda frå dykk bloggvenner !
Eg set umåteleg pris på det.

I dag ser det ut til å bli ein fin dag her hos oss,
sola skin frå skyfri himmel.
Vonar det blir ein fin dag der du er òg !

Anne-Mari 


21 kommentarer:

  1. Wow!!
    Så fine :-)
    Har nokre kaktusar,men kjem ofte berre eit par-tre blomar på dei... Skal tru kva eg gjere feil? Får ikkje mykje vatn heller. Ha fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg trur det blir mest blomster når ein rett og slett set dei vekk og gløymer dei i lange tider, og då meinar eg lenge...
      Prøv igjen :)

      Slett
  2. Her var det "kaktus-prakt"! Jeg har noen jeg også, men de er ikke så fine som dine. Grønne fingre?
    Har 5-minutt. Driver og baker flatbrød til døtrene og en tidl. kollega. Hører lydbok "attåt". Dona Maria av Cecilia Samartin.
    Sola skinner, tror det blir en fin dag.

    Kos deg i finværet!

    Klem fra Uvdal

    SvarSlett
  3. Så flotte de er når de blomstrer! Takk for damp-tipset, det er flere som har nevnt det så det er sikkert noe som funker bra vil jeg tro. Er litt skeptisk til å pumpe veggene med vanndamp...men skal likevel ha tipset i bakhode. Foreløpig bruker jeg hoggjernet siden det gikk så bra det også.Kan hende noen av de andre tapetene som skal vekk er vanskeligere, da kan det jo hende vanndamp kan prøves. Ha en finfin dag kjære du =)

    SvarSlett
  4. De var kjempe fine!
    Ha en nydelig tirsdag.
    Klem Christina

    SvarSlett
  5. Disse er så nydelige!
    Mormor har mange, og har hatt de så lenge jeg kan huske! Novemberkaktus, desemberkaktus, påskekaktus og pinsekaktus mener jeg hun kaller de :) Alt etter når de blomstrer :)

    Har ikke fått noe svar fra min far enda, da han ikke er så aktiv i sosiale medier :p Har ikke vært hjemme på en stund skjønner du. Sendte bildet til mamma og ba henne spørre, så får vel bare vente på svar.

    Googlet litt rundt, og kom til å tenke på at kanskje et museum kan svare deg på hva det er? Er vel alltid mulighet til å sende bildet på mail :)

    Ønsker deg en flott dag videre!
    Her i Bergen venter man på solskinn....ikke mye utevær!

    Klem fra Christine

    SvarSlett
  6. Så fine kaktuser !!
    jeg har noen påskekaktuser, de er også på "tørstekur innimellom, men nå hadde jammen to av dem blomstra i hemlighet :) Så får jeg passe bedre på de to andre da.....
    PS flotte bilder !
    Klem..

    SvarSlett
  7. Så fine de var :))Flinke du
    Takk for hyggelig kommentar ang.kjøkkenet :)) Der varmet ♥

    Klemmer fra meg til deg ♥

    SvarSlett
  8. Å så nydelige!! Håper du har hatt en fin dag så langt, og at resten av dagen blir vakker ♥

    Klem fra Hilde

    SvarSlett
  9. Det er nokre flotte eksemplar du har der!
    Du gjer det heilt rett når du set dei vekk og gløymer dei litt. Det er då dei set knoppar. Kjølig og lite vatn frå hausten og til knoppane byrjar få litt størrelse. Då kan dei flyttast til varmare strok og gradvis vatnast opp igjen. Etter at dei er avblomstra kan ein byte jord på dei og gjødsle før ein set dei i dvale igjen om hausten.

    Ja i dag har det vore ein deilig vårdag - har til og med sett sola! Utruleg godt å kjenne kor den varmar!!

    Ha ein fin kveld:)

    Klem Alva

    SvarSlett
  10. Den kaktusen er nydelig. Bestemoren min hadde flere med røde blomster.
    Ha en fin kveld.
    Ellen :)

    SvarSlett
  11. Nydelege! Eg håper mine har tenkt å blomstre snart!

    SvarSlett
  12. Nydelig kaktus! Husker Mor hadde en som hun hadde arvet etter min bestemor. Den var kjempegammel og sto i blomst den dagen Mor døde....
    Ha en fin kveld i solen (håper jeg!)
    Vigdis

    SvarSlett
  13. Så flott den er og helt lesset med blomster og knopper.

    SvarSlett
  14. Hei...

    Herlige blomster...du er flink....

    Håper du har hatt en fin dag.

    Klem fra Britt

    SvarSlett
  15. Nydelig kaktus. Har hatt slike,
    men jeg vanner nok litt for mye.
    Jo da det blåser her også.
    Men teltstengene stod hele sommeren. Hehe
    Det andre måtte nok ryddes litt inn og ut.
    Litt pga vinden men mest pga regnværet.
    Ha en herlig dag :)

    SvarSlett
  16. For en flott kaktus!!! Og for en fantastisk historie- 30 år!!! Utrolig så lenge du har hatt den! Du har nok grønne, omsorgsfulle fingre! Fortsatt god uke til deg! :-)

    SvarSlett
  17. Så flotte de var, du er flnk som har hatt de så lenge:-) Ønsker deg en fortsatt fin uke! Klem Marianne

    SvarSlett
  18. Jeg kjente jeg savnet mine litt nå... :-S
    De ble så ille til slutt at jeg bare måtte kaste dem. Synd, for de ble så fine mens de var i form og blomstret.

    SvarSlett
  19. Jeg tror som flere, at glemmer man dem, blir det mye blomster.
    Vakre var de i alle fall.
    Ha en fin kveld.
    Mormor :)

    SvarSlett
  20. WOW!!
    Så fantastisk flotte! Enormt mange blomster og nydelig farge!! Virkelig et blikkfang i vinduskarmen!!!
    GOD HELG!
    Siri

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.