tirsdag 18. desember 2012

Juletre

Må vedgå at eg etterkvart har fått eit 
nokså motstridande forhold til juletre.
Med kroniske allergiproblem vart det
etter mange år med 
trasige symptom kvar jul,
 kjøpt juletre i plast her i heimen.
Har aldri likt det, men 
det er eit alternativ.
For to år sidan skulle me feire jul
i den nye hytta vår på fjellet.
Eg hadde sett  ut eit fint grantre i tomtegrensa.
Det skulle me ha til juletre !
Einkvan ymta litt fram på om allergi, men eg avviste 
det blankt.
 (fortrenging)
Det går ikkje an å ha plasttre på hytta !
Aldri i livet !
Jaja, mannen min saga ned treet og sette det i stova.
Det kan òg seiast at 
svigerdotter Renathe ville ha eit stooort tre,
lite skulle kuttast av.
Svigerfaren stakkar, fekk nesten ikkje 
 stjerna på toppen fordi den tok i taket,
treet bøygde seg faktisk litt unna ;)
Men åh, kor fint med
levande juletre ♥ 



Neste morgen kom med snue og hoste,
sikkert det kalde soveromet som har skulda (sa mannen min)  ...
Dagane gjekk, farmor vart meir og meir " forkjølt " !
tett i nasen, tung i pusten...
Etter nokre dagar seier Renathe, " kan det vere
juletreet  som gjer deg så tett .. ? "
Nja, eg måtte berre vedgå at det antakeleg var
der årsaka låg.
Kva eg reagerer på i levande tre er ikkje godt 
å seie, pollen, mugg, dei 20 000 levande ørsmå krypa
som er i eit tre ?... ikkje veit eg.
 Men nyåret starta med
bihulebetennelse og lungebetennelse !


Neste jul (i fjor) var det ikkje spørsmål.
Eg måtte " bite i det sure eplet "
Plastjuletre skulle i hus,
også på hytta.
Eg gjekk med på det, men å finne eit
plasttre som passar og ser naturleg ut ?? 
Nei.
  "alle" sa me hadde kjøpt eit fint tre,
men eg  
LIKAR DET IKKJE !!

No tenkjer eg at
når ein først skal ha eit Uekte juletre ,
 kan ein kanskje variere litt. 
Satse på ny type
juletre
i år ?


Trur ikkje det...

Tja, 
ekte trefjøler iallfall...
(dei to siste bilda tok eg i eit kjøpesenter i Kiel )

Er du einig ?
Ekte, levande juletre er finast.

Juletreet i plast er på veg ned frå loftet,
det må vel tørkast støv av..
og med pynt som born, borneborn
og tanteborn har laga
blir det fint.

Takk til alle som vitjar bloggen min !
Eg ynskjer dokke gode
 førjulsdagar.

Klem frå Anne-Mari


16 kommentarer:

  1. Hei!
    Takk for en fornøyelig historie om juletreet!

    Juletre kan være problematisk, ja.
    Jeg får utslett av edelgran, men ekte norsk gran har gått bra hittil. Spyler det med vannslangen før vi tar det i hus, så får vi vekk en del pollen og andre uhumskheter.
    Å kjøpe plasttre sitter langt inne her i heimen også, men det er jo det med at visst en først har begynt å bli litt allergisk, kan det fort forverre seg dramatisk, så hvem vet...

    SvarSlett
  2. Hmmm!
    Dersom du er allergisk så har du ikkje noko val. Eg har faktisk vurdert å kjøpe plasttre. Dei seier det finnst tre som ser ekte ut. Og eg trur dei kan bli fine med pynt som ein likar. Men så lenge eg har "små", (13år), ungar i hus så vert det nok vanleg tre.
    Du får lage deg eit ekte tre ute med pynt som toler å vere ute. Det vert ingen Dagmar i år, håpar eg ;-)

    SvarSlett
  3. Huffda, ikke greit med allergi...
    Vi vil helst ha ekte vare, så noe plasttre blir det ikke med det første her i huset(om vi ikke får allergi, da!)
    Har hatt både furu, gran og edelgran...de siste årene har vi kjøpt dansk edelgran, de står lenge og ryr ikke (vår erfaring). Men i år har vi ikke fått tak i dansken, så nå blir det et ekte innfødt Nordreisa-tre! :-)

    SvarSlett
  4. Nei det er ikke helt det samme med plastre. Må i tilfelle være et av de til flere tusen kroner. Noe jeg syns er alt for dyrt selv om en da har tre i mange år. Reagerer heldigvis ikke (enda i hvertfall) på tre inne. Men hvem vet hvordan det går i år. I dag skal vi ut i "skogen" dvs bak garasjen her å hente tre. Har fått lov av kommunene som er eiger å ta et tre der. Koselig å hente det selv.
    Har hatt plasttre noen ganger. Det var mest praktisk syns jeg de gangene vi reiste til Jæren med jul. Kjedelig å komme hjem igjen til treet på golvet.
    Ha herlige førjulsdager :)

    SvarSlett
  5. Morsom historie,Anne Mari!:)Ja, det er dette med allergi..så for noen år siden kjøpte jeg et uekte tre..det var dyrt, og ser veldig ekte ut, ikke plastaktig, stammen ser helt ekte ut også. Nå tenker jeg ikke lenger på ekte tre, savner det ikke faktisk!:)Men forstår virkelig sjarmen med å hente tre i skogen..det er jo noe spesielt koselig og så er det tradisjonen da.:)God tirsdag fra meg!:)Klem!

    SvarSlett
  6. Godt du ser det fra den humoristiske siden, allergi er no fillegreier
    Min venninne har satt juleteet på den overbygde verandaen !!
    Det er stort vindu mot stua. Et alternativ ?
    Veldig enig i at plasttre er bare "så der"....
    God jul :)

    SvarSlett
  7. Jeg kunne tenkt meg et plastjuletre. Begynner å like at ting er enkelt og praktisk. Men resten av familien er uenig.
    Ellen :)

    SvarSlett
  8. Skjønner godt at du må ha plasttre når du er allergisk, så du får late som om det er ekte! Ingen allergi her heldigvis, så her MÅ edelgran i hus, med levende kryp som jeg vet er der, men som jeg ikke ser. Velkommen sier jeg bare :) Treet ble innkjøpt i går, og står i garasjen frem til hælja.
    Men jeg får noen tanker hvert år når vi og andre styrer med juletrær. Det er en merkelig skikk, hoho :)
    Førjulsklem til deg :)

    SvarSlett
  9. Hei Anne-Mari;)
    Å ja du, jeg kjenner meg igjen!
    Enten blir det ordentlig tre eller så blir det ikke tre!!!
    Vi har prøvd oss på noe nytt de siste årene.
    Vi gått over til edelgran.
    Treet har blitt dusjet/vasket med såpevann(ikke le!!)
    Godt tørket og luftet før det har fått komme på stua:
    Sist jul så hadde vi det inne hele jula.
    Jeg er påpasselig så vi ikke har julestjerner og blomstrende svibler;)
    Vi satser på edelgran i år også.

    Trefjøltreet var ganske tøft;) Men det hvite, nei det er jeg ikke med på enda;))

    Ønsker deg en super kveld;)
    Klem fra Ann-Mari

    Vi skal ut å levere en "hemmelighet";)

    SvarSlett
  10. Jeg hadde nok valgt helsa. Ser ikke for meg et plasttre i stua, men det er vel egentlig en bagatell. Juletreet ditt blir fint med all den kjære pynten på, stol på det.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  11. Må man, så må man. Skjønner at det er med tungt hjerte du må blåse støv av plasttreet ditt.

    Men jula er jo så mye mer enn ett grantre :)

    Kos deg.
    Klem fra Inger

    SvarSlett
  12. Jeg er vokst opp med plasttre, siden lillebror er allergisk. Jeg syns det er koselig uansett :)

    Beklager at jeg bruker evigheter mellom besøkene mine, men jeg ser at tiden ikke strekker til i julestria.

    Jeg skal hjem til mor og far julaften og har ikke tenkt å flytte ut igjen før tredje dag jul *fnis* Vi har så mange koselige og gode tradisjoner mine søsken og foreldre at jeg tviholder på de så lenge jeg kan. Regner med at nye tradisjoner kommer fort nok, så fort man skal feire sammen med mann og barn.

    Hvis jeg ikke rekker innom deg før jul, ønsker jeg deg en fortryllende og magisk jul,

    Juleklem fra
    -Maia

    SvarSlett
  13. Ekte tre er jo så klart finest,og det har vi hatt i alle år.Men nå har vi gått til det skritt å kjøpe plast,har ikke satt det opp enda,er spent på hva vi synes når det kommer opp.Men det går vel bra,julen kommer i alle fall!Ha det godt!

    SvarSlett
  14. Juletre i plast er ikkje eit nederlag ☺ finnst mange fine å få tak i ♥ Tusen takk for koselege kommentarar hos meg! Ønsker deg fine førjulsdagar, klem Kjersti

    SvarSlett
  15. Første året jeg og mannen feiret jul i egen leilighet kom jeg hjem fra skolen og så at mamma hadde kjøpt (ekte) juletre til oss og satt det foran døra vår - det var så utrolig hyggelig:) Årene etter ble det plasttre og det hadde vi helt til vi kjøpte hus og igjen kjøpte ekte tre. Det er noe helt eget med ekte tre men jeg skal innrømme at jeg har vurdert å kjøpe plast, det er litt mer praktisk. Men så kommer jula og så kjenner jeg at jeg "må" ha ekte tre:) Men det finnes fine plasttre også, og det er ikke verdt det å sitte tett og sliten i jula kun for å ha ekte - men det er mulig at jeg kan si dette fordi jeg har valget...;)

    Håper du har det godt kjære du,
    jeg har fått litt tid og har både fått tatt bilder og blogget i kveld.
    Nå er det ikke mange dagene igjen før ferien starter og er jeg riktig heldig får jeg fri til over nyttår - det gleder jeg meg til:)
    God klem til deg
    Hanne:)

    SvarSlett
  16. Jeg gikk utenfor huset i dag og hentet meg en liten "granbuske".
    Har vel ikke noe i mot plast, noen kan se fine ut (blandt annet ditt!), men det er klart - det er ikke det samme som et ekte.
    Skal pynte mitt lille i morgen - nå er det jul!

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.