mandag 17. september 2012

Rå blåbærsaft

Fann akkurat 3 kg blåbær.
Tok det som eit teikn på at i år skal 
eg lage rå blåbærsaft.

 Store fine bær !


Vel heimkoma frå hytta fann eg fram passande kjærald.

3 kg blåbær
3 liter vatn
50 gr vinsyre (sitronsyre)
Trekke i 3 døgn på ein kjøleg stad
Sile
Tilsette 4,5 kg sukker
Røre til sukkeret er oppløyst - 1-2 dagar
Eg brukar å lagre safta i passande emballasje og frys den.


Klar og fin,
og nydeleg på smak.
Smakar ekstra godt til gode 
middagar i jula :)


Takk for alle gode og varmande kommentarane
eg har fått,
og takk for alle besøka 

Ynskjer fin veke til alle !
Klem frå Anne-Mari


16 kommentarer:

  1. det beste eg eg veit jo ;)

    min bestemor brukte å lage slik saft ...
    savner det

    monikaklemma

    SvarSlett
  2. Fikk lyst til å smake jeg, minner meg om barndomsårene.....
    Veldig variert og fin bogg du har - gratulere og lykke til videre!
    Morsomt å se bilder fra Berlin og tok du bilde fra buss-skuret på Bjørnevatn?
    Håper vi treffes snart igjen, det blir vel en ny tur til våren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Elisabeth!
      Tok bilde av busskuret ja, men i fart, så det kom litt ut i kanten på bildet.
      Skal vise det etterkvart som eg får oppsummere alle inntrykka.

      Slett
  3. Eg har aldri laga rå blåbærsaft, berre rå krekebærsaft. Kanskje neste år ...

    SvarSlett
  4. Så utrolig godt, nesten sånn jeg tar turen;)
    Og så å bare finne 3 kg blåbær da, her var det tomt før jeg fikk sukk for meg...

    Nattaklem til deg,
    Hanne:)

    SvarSlett
  5. Blåbærsaft har jeg aldri lagd... Det får bli neste års prosjekt. Alle de bæra jeg skulle plukke ble det aldri noe av ;) Men litt ble det!
    Godt å ha noe å se fram til neste sommer!

    Fin kveld til deg Anne Mari!

    SvarSlett
  6. Å, sååå godt, så er det så deilig med blåbærsaft om vinteren, spesielt hvis det skulle komme en vinterforkjølelse forbi!:)Klemmer fra Else Britt:)

    SvarSlett
  7. For ein herlig drikk du har laga.....den såg fabelaktig god ut....den flotte fargen!!!! Ditta kan ver noko å leske seg på.
    Ha det godt så lenge :)

    SvarSlett
  8. Så nydeleg!
    Og for ein flott farge :-)

    klem

    SvarSlett
  9. Rå blåbærsaft har jeg ikke smakt siden jeg var barn. Jeg husker endeløse dager på "blåbærskog" som vi sa, men her jeg bor nå finner jeg aldri blåbær. Kjempegod drikk! Absolutt noe å ta fram til de store anledninger. Før i tida var alt heimelaga så hverdagslig, men nå har alt snudd seg. Jeg husker ungene på skolen som holdt opp brødskivene sine med følgende fornøyde kommentar: Heimebaka brød!

    Ha en strålende tirsdag!

    klem fra Ingunn

    SvarSlett
  10. mmm det så jo faktisk godt ut. Jeg har ennå barndommens blåbærsaft friskt i minne, så jeg har ikke gjort noen innsats for å lage det i å heller...... ;-) Frøs ned alt vi fant vi, så blir det litt smootie og litt syltetøy etterhvert, tenker jeg.
    Ha en strålende dag!
    Klem

    SvarSlett
  11. Åh, dette fikk jeg lyst på. Blir nok ikke noe av i år, men gjemmer oppskriften din til neste år!

    Ha en flott uke!
    Klem

    SvarSlett
  12. mmmmm..dette ser Skikkelig Godt ut!
    Nå angrer jeg litt på at jeg var så dårlig på å plukke...
    :-) klem herfra

    SvarSlett
  13. Den blåbærsafta ser veldig god ut!
    Jeg drikker vanligvis veldig lite saft, men hjemmelaga saft ser fristende ut! :-)

    SvarSlett
  14. Dette så godt ut ja!! Elsker blåbær og blåbærsaft, men har aldri laget det på denne måten. Hvor kjøper man vinsyer hen?? Er det apoteket tro...

    SvarSlett
  15. Takk for veldig koselig hilsen hos meg =)Alltid koselig når man blir anbefalt av andre, det er den beste reklamen som finnes det. Ja, det er jeg som dekorerer fyrstikkeskene, gøy at du likte dem også. Takk for info om sitronsyren, jeg håper de har i butikkene her i Mandal også, for jeg fikk så lyst til å prøve å lage saft sånn som du beskriver her.Jeg har en mann som er knakende flink til å plukke bær, jeg er knakende u-flink, haha. Men jeg har laget rå blåbærsaft ved å mose bærene i foodprosessor og sile etterpå (og sukre da selvsagt) og det blir det en fantastisk god saft av.Hadde vært gøy å prøve en annen måte også, kan jo hende det blir enda bedre?

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.