søndag 13. mai 2018

Maiblomsten




Me har pynta bilen med maiblomst. 

Då eg var barn og ungdom var det ei sjølvfylgje at
me hadde små maiblomster på jakkeslaget
og foreldra hadde mairose på bilen.

Norske Kvinners Sanitetsforening har
 selt maiblomsten sidan 1909 og har skaffa 
over 200 millioner kroner til inntekt for folkehelsa.
No går inntekta til arbeid for barn og unge i
650 sanitetsforeningar i landet vårt.

Eg har vore medlem i NKS sidan 1970.
Mor mi var aktiv i saniteten lenge.
Syster mi Perly har tatt over
 arven og har gjort ein stor innsats
i saniteten i mange år.








5 kommentarer:

  1. Jeg husker at jeg solgte det på barneskolen. Nå har jeg ikke sett maiblomster på mange år. Synd, for de er jo så fine.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  2. Det var länge sen jag hade eller ens såg en majblomma. Här i Spanien finns inte den traditionen. I alla fall inte som jag har sett.

    SvarSlett
  3. I år har vi kjøpt oss maiblomst til bilen. Det er lenge sidan sist. Eg og hugsar dei små ...

    SvarSlett
  4. Maiblomst på bilen tror jeg ikke jeg har sett på mange år.
    Får se om jeg får tak i en:-)
    Eirin

    SvarSlett
  5. Jeg var aktiv i Saniteten, som vi sa, mens jeg bodde på Nordmøre. Husker jeg var på fylkesårsmøte på Sunnmøre en gang. Det ble jeg kjent med sunnmørsk kakebord og gjestfrihet. Og fikk smake søst for første gang! Her er jeg med i helselaget, eller Nasjonalforeningen for folkehelsen som det egentlig heter. Jeg er også vokst opp med små maiblomster på jakkeslaget 17. mai. Nå er det meste klart til morgendagen. Er bare på leit etter laderen til kameraet. Sporløst forsvunnet.

    Ønsker deg og dine en riktig fin 17. mai!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.