onsdag 26. juli 2017

Ona


er ei øy langt ut i havet
i Møre og Romsdal



Syster mi med familie har hus der.
Bror min, mannen min og eg besøkte dei
sist helg.
Ona med bru til Husøya er eit levande samfunn
som har mange spennande opplevingar
å by på.
Etter krigen budde det på det meste 
mellom 300 og 400 menneske der.
I dag bur der omlag 30 fastbuande.
Mange hus er kjøpt av folk som har tilknyting til Ona,
eller av andre frå fastlandet.
Husa blir tatt vare på og brukt som fritidshus.

 Ona fyr er eit kjennemerke 

Frå fyret ser me den tette busetnaden
på Ona
til høgre i bildet ser du brua over til Husøya

Her ser me nokre av husa på Husøya.
Kyrkjegarden og forsamlingshuset er på den øya.

Det er eit yrande liv i det vesle
samfunnet
måsar og terner hekkar på glaskarmane

Om natta ligg ferja på Ona,
visst du ser godt etter ser du at på fenderlista 
på ferja er soveplassen for mange måsar...
Der er også måsereir inni
ei opning i skutesida...

Menneska som bur eller besøke Ona 
kan finne spennande ting å kjøpe.
Der er to keramikkverkstadar med fine
gjenstandar,
biletkunstnar/butikk
og der er ein innhaldsrik handarbeidsbutikk 
med bl. a. mange fine strikka ting.

Me hadde ei flott helg på
ein fredens plass på jord.

Takk for oss.







10 kommentarer:

  1. Så mange flotte steder dere er! Nydelig, men det må bli ganske så ensomt å bo der vil jeg tro.
    Fortsatt god sommer ønskes av Tove

    SvarSlett
  2. Edet er ein stad eg ikkje har vore, men seinast førre veke snakka vi om akkurat det. Vi er på Orta av og til. Der bur det endå færre folk...

    SvarSlett
  3. Hello, what a lovely place to visit. It looks like a great place to have a holiday home. I love the views of the water and boats. Happy Thursday, enjoy your day!

    SvarSlett
  4. Stort tack för turen hit till Ona. Här var jag som barn en gång tillsammans med min mormor och väldigt riligt att med dina vackra foton få komma hit igen.

    SvarSlett
  5. For et flott sted! Her skulle jeg nok vært en tur :-)) Fin helg til deg!

    SvarSlett
  6. Så utrolig vakker. Fantastisk, det er en glede å se denne deilige øygruppe. Takk for turen, kjære Anne-Mari.
    Ønsker fin helg til deg.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  7. Heisann, et spennende lokalsamfunn. Har aldri vært der, men javisst Ona fyr er kjent gjennom media og litteratur.
    Her blir det regn i morra, så på med gummipælær... hadde et ønske om å lete etter nattfiolen som visstnok fremdeles blomstrer på Hvaler. Får se hva det blir til av BSW. Tur blir det uansett vær! Fint at du henger med... ;oD)

    SvarSlett
  8. Jeg fikk en gang en Iris av en dame fra Ålesund, og den kalte hun "Ona Iris". Den overlevde dessverre ikke her.
    Det er et vakkert sted!
    Klem

    SvarSlett
  9. Så flott som det ser ut der. Jeg tenker mest på Ona når jeg løser kryssord.

    SvarSlett
  10. Så innlegget som heter Ona 2 og måte scrolle meg nedover for å finne dette. Er helt på "hæla" når det gjelder blogglesing i sommer. Akkurat nå er det fullt hus her. Full rulle med andre ord. Har ikke vært på Ona dessverre, men har hørt mye derfra. Gleder meg til å lese Ona 2. I morgen, kanskje?

    Fortsatt god sommer!

    Klem

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.