mandag 18. februar 2019

Ask


I utfordringa til Sanna 
er ordet 
Ask
denne veke.
Box på engelsk.
Sist eg skulle tolke dette ordet
tenkte eg på det norske ordet aske
og traff ikkje heilt...
Denne gongen har eg googla meir og
funne ut at det svenske ordet ask kan vere
øskje eller boks på norsk.

I og med at det framleis er vinter og
ein må fyre i omnen for
å halde varmen
har eg valgt å vise bilde frå
 omnskråa.
 Dei to boksene er fylt med
små firkanta tennbriketter.
Boksene er pynta med tova trekk forma som ei ugle,
og strikk i Fanamønster.
Begge trekka har me fått i julegåve tidlegare.

 Slik ser boksa ut utan tekk.
Du er sikkert samd med meg i at det er finare
når den er dekt.

Fyrstikker er sjølvsagt godt å bruke for å få fyr.
Her er nokre av øskjene som ligg
lett tilgjengeleg ved omnen.

Ein annan variant av tennbriketter
er desse:
Avispapir og stearin rulla tett saman.
Desse lika eg best, dei er lette å 
få fyr på vedkubbane med.

Til jul kjøpte me mange øskjer med
slike tennbriketter frå den kommunale bedrifta Herøy Produksjon
og ga vekk i julegåve.








21 kommentarer:

  1. Vilken toppen förklädnad av dina "tenningsbriketter". Ugglan är ju helt suverän och såååååå fin:-) Å några askar med tändstickor på det - vilket succé-inlägg:-)

    SvarSlett
  2. Snygga överdrag till briketterna. Ha en bra vecka!

    SvarSlett
  3. Lokalproduserte tennbriketter er gaver med mening. Vi kan også få kjøpt på verna bedrift her. Ellers er jeg av den gammeldagse sorten som helst fyrer opp med never og småved. Synes du har løst oppgaven godt. Her blåser det friskt i dag, og jeg har benytta dagen til litt "indretjeneste". Det trengtes virkelig. Så nå kan jeg kose meg med bundingen.

    Ønsker deg en fortsatt fin tirsdag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Här finns det då förutsättningar att hålla fyr i spisen! Skönt sätt att värma sig nu när det fortfarande kan vara riktigt kallt ute. Fin bildserie som alltid!
    Önskar dig en trevlig tisdagskväll!

    SvarSlett
  5. Ask, eske, øskje ... og namnet til eldste barnebarnet vårt. Eit pen navn, tykjer eg.
    Så kom vinden og regnet hit også, etter mange stille, fine dagar med vårtegn.

    SvarSlett
  6. Så fina bilder på askar och annat, som passar till temat. Allt ger säkert härlig värme!

    SvarSlett
  7. Verkligen jättefins att "klä på" askarna med stickade överdrag! De blir väldigt dekorativa att ställa fram för alla att se. De där tennbriketterna på sista bilderna verkar väldigt användbara.

    SvarSlett
  8. Så vakker. Herlig var boksene pyntet med nydelig ugle og dette
    fine fanamønster.
    I dag vi har markedsdag på markedet. Jeg kjøper lokalproduserte mat... gleder meg... hver onsdag :-)) Om våren er det også grønnsakker og blomster. Hilsen til deg.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  9. ... marktplassen - utenfor ...

    SvarSlett
  10. Vilket mysigt inlägg med vackra, förtäckta nyttosaker i söta askar!

    SvarSlett
  11. Kjempefine gaver, både tennbrikkene og "bekledningen". Vårt yngste barnebarn solgte tennbrikker da hun var russ. Tror de hadde laget dem selv, men er ikke helt sikker. Vi har brukt dem i peisen på fjellet.
    Du får alltid så mye fint ut av disse ordene.
    En fin vinterferieuke ønskes av Tove

    SvarSlett
  12. Jag håller med om att det är snyggare med de stickade överdragen. Kul idé! Tändbricketterna påminner mig om de tändrosor som jag och en väninna brukar göra av äggkartong och stearin. De är suveräna att tända brasor med.

    SvarSlett
  13. Wow - vilka snygga fodral till asken med tändbriketterna!
    Fick tips om dem när vi bodde i Norge. Vi använder alltid sådana när vi tänder upp i kaminen.

    SvarSlett
  14. Ja, der løste du det! Fine esker! Nydelig med pyntede fyrstikker og tennbrikketbokser. jeg har også sånne "hjemmelagde" briketter. De er supre. Håper du har en fin vårdag. Så de vakre snøklokkene i forrige innlegg, og så krokus! Herlighet så godt at det våres, men her er det en stund til blomster enda. Ha en fin fredag og god helg :)

    SvarSlett
  15. Ja, man skulle behöva sådan roliga och söta överdrag till en del grejor som man har. Tyvärr har vi ingen öppen spis så några briketter behövs inte här hemma.
    Ingrid

    SvarSlett
  16. Så godt å se at det er flere enn meg som fyrer med ved...

    SvarSlett
  17. Här blir man varm om hjärtat bland ved, eld och askar!

    SvarSlett
  18. Heisann, så smarte trekk, det er jo ikke noen fine bokser, så jeg skal sannelig strikke trekk jeg også ved første anledning!

    SvarSlett
  19. Så jättesöta och smarta :)

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.