fredag 20. oktober 2017

Eplekake


Eg var så heldig å få fleire kilo
epler frå gode venner som
har epletre i hagen sin.
I går baka eg eplekake i fleire
omgongar.

I mitt "arkiv" har eg mange oppskrifter på eplekake,
men eg lika godt den gamle som
mor mi brukte.
Eg vil skrive den her i bloggen så eg
finn den neste år.

Eplekake

4 egg
220 gr sukker
210 gr kveitemjøl
2 ts bakepulver
200 gr smelta smør
4-5 epler
Kanel og sukker oppå

Pisk eggedosis, sikt i mjøl og bakepulver,
ha i smelta smør til slutt

190 gr 25 - 30 minutt



Bilda viser resultat av 2 porsjonar deig.


Til 1 porsjon som skuffekake er ei form på 
ca 23 cm x 32 cm passe

Eplemuffins med vaniljeis
er kjempegodt


God helg !






10 kommentarer:

  1. Som du frister. Dette så da lekkert ut. Oppskriften lignet den jeg har etter mormor! Det dufter så godt med bakst i huset. Jeg kjøpte noen epler og lagde eplekake forrige uke. God helg til deg :)

    SvarSlett
  2. Det ser utrolig godt ut! Takk for oppskrift.

    God helg!
    Klem

    SvarSlett
  3. Sannelig har du vært i bakemodus, og eplekaker er jo så gode!
    Jeg prøver å holde meg unna hvetemel, så her bakes det lite, men har tenkt å prøve meg på annet mel etterhvert:)
    God helg

    SvarSlett
  4. Hello, your apple muffins look delicious. Thank you for sharing the recipe. Happy Friday, enjoy your weekend.

    SvarSlett
  5. Nam, nam - nå jeg har sulten :-)) Selv plukket epler fra
    tre i hagen er veldig god. Eplerkake og is :-)) Herlig.
    En veldig fin oppskrift. Tusen takk.
    God kveld og riktig god helg. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  6. Du har virkelig jobbet bra! Det er så godt å finne igjen i fryseren til vinteren. Jeg pleier å bake mange slik eplekaker og fryse ned selv. Jeg bruker 250 GR av sukker, hvetemel og smør. Pluss 4 egg, sukker, kanel og rosine.
    Llett og huske! Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  7. Til å få vann i munnen av! Denne klassiske oppskrifta er god! Lunka eplekake med vaniljeis, krem eller vaniljesaus er bare helt nydelig. Det smaker høst. Surt og grått her i dag. Hører på P-3 aksjonen på radio. Ingvild leser nyheter, og svigersønn Eirik er produsent. Litt stas! Ellers er det mye ståk, men penger samler de inn! Bra!

    God helg til deg og dine!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  8. Det er vel allerede sagt det som kan sies - men en god ting kan vel ikke sies for ofte - EPLEKAKE ER KJEMPEGODT!
    Jeg har mange epletrær i hagen, og i fjor var venner her og plukket masse. I år var det veldig dårlig, men vi har plukket litt. Jeg bakte også tre eplekaker på onsdag. Vi hadde gjester fra Tyskland på torsdag, og de koste seg veldig med varm eplekake og is.
    Fortsatt god søndag ønskes av Tove

    SvarSlett
  9. Og så godt.
    Tror jeg låner oppskriften din.
    Klem

    SvarSlett
  10. Looks so delicious. We have no one apple in this year...
    Have a good new week

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.