lørdag 27. august 2016

Skaugumbegonia

Eg har hatt knollar i mange år
og trudde at alle 
Skaugumbegonia var like.
Etterkvart har eg oppdaga at det ikkje er 
 tilfelle.
Eg har fått knollar med
forskjellege personar
og her ser du at dei er ganske
forskjellege.

Er det denne som er vanlegast ?

eller denne til høgre ?
Ikkje veit eg.
I år trudde eg at eg hadde kontroll på knollane
og skulle sette dei i kvar sine
krukker.
På øvste bildet ser du at eg hadde ikkje
den kontrollen.....

Tidlegare innlegg om
Skaugumbegonia:




14 kommentarer:

  1. Så fine dine begoniar er, og artig at dei er forskjellige. Eg har også hatt slike knollar, men var altfor sløv med å ta dei inn før frosten, så det blei sjølvslutta. Har funne ut at staudar er best for meg.

    SvarSlett
  2. Mine, som jeg arva etter mor, har også gått fløyten, dessverre. Disse er veldig fine, og jeg tror jeg må skaffe meg noen til neste år. Nå er sesongen på hell her, men vi har bare hatt ei frostnatt så langt.

    Sol og vind i dag. Fint luftingsvær.

    God helg fa Ingunn

    SvarSlett
  3. Skaugumbegonia er så nydelige. Jeg har en stor Krokkethall og den bugner. De kjøpte jeg i år. Tidligere har frosten tatt dem. I år må jeg passe bedre på. Jeg har aldri vist det var flere typer.. Heldigvis så lærer jeg litt hver dag. Dag var det du som lærte meg noe nytt!
    God lørdag videre!

    SvarSlett
  4. Hyggelige overraskelse med blomster knoller :-)))
    Veldig fine Begonia har du, kjære Anne-Mari.
    God helg fortsatt. Vi har masse sommerværet,
    i dag vi hadde 34 grader... slappe av ute.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  5. De er så nydelige. Så dem i en hage her på vår nye plass. Fant ut via en spørrerunde på Instagram at det var Skaugumbegonia. Så dette er knoller som må graves opp å lagres i kjelleren? Eller holder det å legge noe over dem? Kan de kjøpes eller må man få dem fra andre som har dem i hagene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koseleg kommentar.
      Knollane må takast inn før frostnettene. Eg legg dei på aviser til dei tørka, lagra dei ein kjøleg, men frostfri stad til våren. Eg har fått knollane med andre, men dei har kanskje i gartneria. Prøv på internett.

      Slett
    2. Takk for svar, da skal jeg undersøke litt. Ser for meg at livet i ei potte er enklere enn i bakken, siden de må graves opp. Klippes de helt ned eller skal de visne ned før de klippes og taes opp?

      Slett
  6. Min far har Skaugum som han har hatt i mange år. Han er flink å tar vare på knollene.
    Veldig kjekt å besøke din blogg! Jeg kommer nok igjen.
    Hilsen fra Turid.

    SvarSlett
  7. De er jo veldig fine og blomsterrike! Min mor fikk en sånn knoll i vår, og den har blomstrer veldig lenge. Skal de tas opp av potta og tørkes, eller kan de stå i potta hele vinteren i en kjeller?

    God søndag!

    SvarSlett
  8. Saa flotte! Jeg faar bare til roser Her jeg..... 😊

    SvarSlett
  9. Hello, beautiful blooms and plants. They look great in the pots. Happy Sunday, enjoy your new week ahead!

    SvarSlett
  10. Flotte blomster - hmm - kanskje det er sånne jeg skal supplere med til neste år. Jeg er ikke flink med knoller som må tørkes, lagres og plantes ut hvert år - men det er jo kjekt å prøve.

    SvarSlett
  11. Så flotte de er! Vakre farger! Hilsen Tove

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.