søndag 29. november 2015

Legenda om dei fire lysa


I dag er det første søndag i advent,

og eg synest det passa å dele 
denne legenda.

"Legenden om de fire lysene

 Fire lys brant på adventskransen. Det var helt stille,
så stille at man kunne høre lysene snakke til hverandre.
Det første lyset sa: "Mitt navn er fred. Jeg skinner klart, men menneskene
vil ikke ha fred, de vil ikke ha meg."
Lyset ble mindre og mindre til slutt sluknet det helt.
Det andre lyset sa: "Mitt navn er tro. Men jeg er blitt overflødig.
Menneskene vil ikke vite av gud lenger. Det er meningsløst at jeg brenner."
Så sluknet det andre lyset.
Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset:
"Mitt navn er kjærlighet. Jeg eier ikke lenger kraften til å brenne.
Menneskene overser meg. De ser bare seg selv og ikke de andre
som de skulle elske." Også det tredje lyset sluknet.
Et barn kom inn i rommet, så på lysene og sa:
"Dere skal da lyse og ikke slukne", med øyne fulle av tårer.
Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset:
"Vær ikke redd ! Så lenge jeg brenner, kan vi 
tenne de andre lysene igjen.
Mitt navn er håp."
Og barnet tok en flamme fra håpets lys med en fyrstikk og
tente alle de andre lysene igjen."

"La aldri flammen frå Håpets lys forsvinne i livet ditt.
La hver og en av oss verdsette freden, troskapen, kjærligheten og håpet,
og la oss sørge for at disse lysene aldri slukner."


10 kommentarer:

  1. Vakre og sanne ord kjære Anne-Mari.
    Ønsker deg en riktig god første advent.
    Jeg møte ettermiddag en venn og vi arbeider overraskelse for jul. Det blir fint. Stor klem fra Viola

    SvarSlett
  2. Ha en strålandes søndag. Kos dere med lys og familie i dag.

    SvarSlett
  3. Ååå, det var en nydelig legende!
    Nyt dagen og tida mot solsnu :)
    Klem

    SvarSlett
  4. Så fint! Nå er tida da jeg savner skolen, forventningene, sangene, fortellingene, julegavene, advent-samlingene etc.
    Men jeg vet å nyte tida jeg er i også, og snart er det julesanger på cd-spilleren og grønnsåpelukt i huset.
    Julemarkedet er vel i havn, og det gikk over all forventning. Det ble veldig trivelig, og vi hadde et jevnt sig av folk utover hele dagen, god stemning og bra salg. Her var det veldig glatt i går, men i natt kom det litt snø og i dag var det atskillig bedre. Men jeg går med brodder for sikkerhets skyld.

    God adventstid fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Nydelig, nydelig. Ha en vakker kveld :)

    SvarSlett
  6. Tack för legenden om de fyra ljuset! Så länge vi har hopp finns det en framtid!
    Ha det bra! I dag slipper vi regn men det blåser kraftigt.

    SvarSlett
  7. Så fin fortelling .... en fin tid vi går i møte nå. Jeg skal ikke bare kose meg, skal reflektere også! Ha en fin adventsuke!

    Klem fra Irene

    SvarSlett
  8. What a wonderful story!

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.